fbpx
חיפוש
סגור את תיבת החיפוש

מה העניין הזה עם הימנעות מתכנון פיננסי ושיחה על הכסף?

מה העניין הזה עם הימנעות מתכנון פיננסי ושיחה על הכסף?

אני: "לאן תסעו הקיץ לחופשה?"

אפרת חברתי הטובה: "לאילת" (תשובה ברורה)

אני: "איך תסעו? במכונית או בטיסה?"

אפרת:  "במכונית, נרצה לבקר חברים בדרך" (תשובה ברורה)

אני: "כמה עולה המלון?"

אפרת: "אהה…, תראי…, כבר הרבה זמן לא נסענו כולנו יחד…" (תשובה לא רלוונטית שמשקפת מבוכה, התנצלות, התגוננות, תחושה של פגיעה בפרטיות).

בדיאלוג הזה, רציתי להבין האם מחיר החופשה מתאים מתאים לחופשה שאני מתכננת, אבל המענה איננו ברור. חברתי הניחה שאני עלולה להעביר ביקורת על סדרי העדיפויות שלה וחששה שאשפוט אותה על בזבזנות.
אחד הנושאים שאני מנסה לפצח בעבודתי, הוא הקושי של א.נשים להשתמש בכסף ולדבר עליו כמו שהם עושים עם כל נושא אחר.

 איך ניתן להפוך את השימוש, הדיבור והתכנון של כסף כך שיהיה בלי מבוכה, באופן שמחובר למציאות, מתוך בחירה,  לטובת המטרות האישיות והמשפחתיות, ויעניק ודאות ושקט במקום מבוכה, מתח ותסכול?

אני מבקשת למצוא את הדרך להמחיש כי כסף הוא משאב ככל המשאבים, והתנהלות כלכלית היא התנהלות כמו בכל נושא אחר.  

לו הקושי היה שכלי/מנטלי, הרי ניתן להשתמש בבחירות הכלכליות שלנו כלים שעובדים לנו כשאין לנו מספיק זמן, או כשאין לנו כח, או כשרחוב חסום, כשפגישה חשובה מתבטלת או כשאנו משנים את התוכנית כדי לעזור לחבר או חברה טובים בכל תחומי החיים האלה אנחנו יודעים לתכנן ויודעים לשנות את התוכניות, יודעים גם לבחור ב"רע במיעוטו". מבינים שגם לחוסר בחירה וחוסר החלטה יש תוצאות. אנו מגיבים למציאות ומנסים לצמצם נזק גופני (להפסיק לטפס עם רגל שבורה), רגשי (לא להתעצבן) או חברתי (לא להעביר ביקורת על מנהל/ת בעבודה). אם יש לנו תסכול או חוסר אונים, אנחנו יודעים לעבד אותם ולעבור הלאה, מהר ככל שנוכל. לפעמים נדמה שהמרחב של ההחלטות הכלכליות הוא מחוץ למרחב של בחירה מתוך אפשרויות. בהרבה מקרים אנחנו פועלים על ״אוטומט״ כמו הוראת קבע

  • כיצד להבהיר שהמתח הנגרם מחוסר ידיעה ותכנון של המצב הכלכלי פוגע בבריאות, במערכות יחסים, בשינה ובתפקוד המשפחתי והמקצועי? 
  • איך מזהים את מקור הכאב העצום המונע התנהלות כלכלית מתוך בחירה ותכנון וחוסם את השימוש במיומנויות קיימות ופוגע באיכות החיים ואת המצב הכלכלי?
  • כיצד להבהיר שסגירת הפער בין המצוי (הכנסות, החזר הלוואות) לרצוי (כל ההוצאות הלא נגמרות האלה וזה לא שאנחנו פזרנים, באמת לא) – איננו באמצעות (עוד) הלוואות? 
  • איך תומכים בהתמודדות עם תסכול על רקע פיננסי כמו עם כל תסכול אחר? 
  • איך לשכנע שהתועלת מתכנון השימוש בכסף תהיה ממש גבוהה וכדאית, שהיא שווה את המאמץ ואת הכאב של המפגש עם נושא ממלחיץ ומתסכל?

הנה מה שאמרו לי בני זוג  לאחר שיחה איתי, בה ביקשו יעוץ להתארגנות נכונה של הניהול השוטף של הכסף, ובסופה של השיחה סוכם שהם מסוגלים להסתדר עם קורס דיגיטלי, טבלה ואפליקציה.

"…עד שפנינו אלייך, הרגשנו שיש הרבה אנשי מקצוע שרוצים את הכסף שלנו וכביכול רק אצלם נמצא הפתרון. 

בשיחת ייעוץ קצרה איתך זה התהפך לגמרי.. 

ההסבר הבהיר והפשוט שלך על היחס הנכון לכסף (בהשוואה לזמן) הפך לנו את המחשבה. כל החיים אנחנו מתכננים דברים ויודעים לעשות את זה, אז למה כשזה מגיע לכסף זה מסתבך? ההקבלה לזמן גרמה לזה להישמע אפשרי ובר השגה. 

יצאנו מהשיחה בתחושה שהמפתח בידיים שלנו. זה דורש עקביות, השקעה ומאמץ (בטח בהתחלה כשמסדרים הכל ויש בלגן) אבל זה מיומנות התנהגותית שאפשר לרכוש, ולא 'סודות' שנמצאים אצל איש מקצוע כזה או אחר…"

בהירות וחיבור מהירים כל כך לא פגשתי הרבה פעמים.  בדרך כלל, הקושי לניהול מתוכנן של הכסף בהתאם למטרות, לאילוצים ולערכים מתחבר למחשבות ולרגשות לא נעימים כמו: מחסור, צורך בפיצוי, חוסר אונים, תסכול, כעס, חוסר בטחון חברתי ופנימי ורצון להשתייך. רבים לא מודעים למחשבות ולרגשות האלה אבל נמנעים מפעולות שמעלות אותם.  

לצערי הרב אני רואה כי המיומנות הברורה והשגרתית להגיד לעצמי או לילדים ש"אין לי זמן לזה עכשיו כי… "(זה לא בסדרי העדיפויות שלי עכשיו) איננה מיושמת כאשר צריך להגיד "אין לי כסף לזה עכשיו כי…" (הוצאה עכשיו תעכב את השגת המטרה שלי). 

הבגרות והאחריות שמאפיינים אותנו וחשובים לנו בכל תחום של החיים, אינן מיושמות בבחירות הפיננסיות. תכנון בתחום הזמן, הקריירה, מערכות יחסים ועוד, לנתפס כמשהו שמתבצע עם שיקול דעת. אנו יודעים לתכנן, וזוכרים שאם יהיה צורך – נתקן ונשנה. אבל תכנון פיננסי נתפס כהתקמצנות, מחסור, "היתכלבות", ויתור וכזה שנחוץ רק לעניים. 

כדי לנסות לגשר על הפער בין הרגש למיומנויות ולנסיון,  אני ממליצה להתחיל בקטן.
להתארגן על סיסמא לחשבון הבנק ולאתר של חברת כרטיסי האשראי. להביט שם לבד או ביחד, או עם תמיכה מקצועית

להכיר את ההוצאות הקבועות, כמה מוציאים על דיור, חינוך, תקשורת.

להגדיר יעד  לחיסכון של כמה מאות שקלים בעוד כמה חודשים למטרה שתעשה לכם טוב

לסיום, עוד כמה מקורות חינמיים או כמעט חינמיים שיכולים מאוד לעזור עכשיו:

זכרו: צמצום הוצאות בעת הזאת לא הופך אתכם ל״עניים״. אתם אחראים, מפעילים שיקול דעת מגנים על עצמכם וומונעים משבר כלכלי משפחתי כדי להגיב למשבר שבחוץ. צמצום ההוצאות בעת משבר הוא התגובה הנכונה בימי של חוסר ודאות, וככל שתתבהר הדרך תוכלו כמובן להתאים ולחזור לשגרה הפיננסית שלכם.  

מאחלת לכולנו ימים שקטים ובטוחים יותר

גם מאמרים אלו יכולים לעניין אותך:

כלי נגישות

יש לך שאלה?