fbpx
חיפוש
Close this search box.

על זוגיות, שותפות ושיוויון כלכלי בבית

לרגל השקתו של עלון חודשי בחרתי לכתוב על השותפות הכלכלית במשפחה כשאני נוגעת בקשר הקרוב בין תקשורת פיננסית משפחתית, לתקשורת משפחתית בכלל

אפתח בשיר קצר, מאת גל ליבר:בַּקַּיִץ הַהוּא לֹא לָבַשְׁתִּי לָבָןלֹא שָׁבַרְתָּ כּוֹס לְזֵכֶר חֻרְבָּןלֹא עָנַדְנוּ טַבַּעַת, לֹא חֻפָּה מֵעָלֵינוּלֹא קִדַּשְׁתָּ אוֹתִי, לֹא שָׁתוּ לְחַיֵּינוּלֹא הָיִיתִי תְּמִימָה, לֹא טָבַלְתִּי בְּמַיִםלֹא הָיִיתָ נִרְגָּשׁ, לֹא הֶחֱזַקְנוּ יָדַיִםבַּקַּיִץ הַהוּא, נִכְנַסְנוּ לַסְּנִיףמוּל פְּקִיד הַבַּנְק חָתַמְנוּ עַל סְעִיףאֲרִיכוּת יָמִים בְּחֶשְׁבּוֹן מְשֻׁתָּףוְאָמַרְנוּ בְּיַחַד: מ-ע-כ-ש-י-ו. 
בפוסטים רבים בפייסבוק, בפודקאסטים ובשיחות עם א.נשים על שימור העצמאות הכלכלית גם בזוגיות, עולה בשנים האחרונות העמדה כי עצמאות כלכלית אפשרית, רלוונטית וחשובה לכל אדם ואישה, גם כאשר הם זוג או משפחה, וכי העצמאות הזו מתבטאת בחשבונות בנק שאינם משותפים.  המקור לעמדות האלה ברור ומובן:

  • אי שוויון בהכנסות ובפוטנציאל ההשתכרות גורם למי שמרוויח/ה יותר לרצות לשמר את היתרון הכלכלי ולמי שמרוויח/ה פחות לרצות להשוות את המצב הכלכלי.
  • אי שוויון בנכסים שהגיעו ממשפחת המקור גורים למי שהגיע/ה עם יותר נכסים לרצות לשמר את היתרון הכלכלי ולמי שהגיע/ה עם פחות נכסים לרצות להשוות את המצב הכלכלי.
  • רצון להמנע מתלות כלכלית בבן/בת הזוג, כעיקרון וכדרך למנוע ניצול לרעה של כח כלכלי עודף.
משפחה היא שותפות. וכשותפות מאגדים משאבים לטובת מטרות משותפות, שכוללות גם מטרות אישיות, (בדרך כלל משתדלים שהמטרות האישיות יתרמו או לפחות לא יפגעו בשותפים האחרים). השותפים והשותפות במשפחה (כמו בכל שותפות…) אינם שווים, ותרומתם איננה שווה. לא רק בתרומה הכספית. בכל נושא ובכל משאב. ממיומנויות תחזוקת הבית ועד תמיכה רגשית, מקשר עם משפחת בן/בת הזוג ועד לפרנסה.  אי השוויון בין השותפים והשותפות במשפחה אינו קבוע. לעיתים בן זוג אחד יצא למסע חדש בקריירה ויצטרך את התמיכה של האחד מבחינת יציבות של ההכנסה, לעיתים מחליטים יחד להאריך חופשת לידה ללא תשלום והחלטה זו מחייבת הסכמה על שינוי בהוצאות כדי להמשיך לשמור על איזון בין הכנסות להוצאות. כי זו המשמעות של משפחה – יש בה ערבות הדדית גם כשזה דורש מאמץ וגם כשצריך להתחשב ולוותר כרגע.  את מרבית המשאבים ובמיוחד את הערבות ההדדית – לא ניתן לאמוד ולהשוות. את הכסף – אפשר. אפשר לחלק, אפשר לתכנן ולמרבה הצער, אפשר גם להסתיר. הנטיה ליצור שוויון פיננסי מבוססת על האפשרות הזו – לספור את הכסף ולהשוות הכנסות והוצאות. ככל שמרחיבים את המבט לעקרונות השותפות הרצויה, מבוססת האמון, החברות, התמיכה ההדדית, מבינים שהוצאות מחלקים שותפים לדירה, לא שותפים לחיים שמבקשים להינות מהיתרונות של השותפות, גם הכלכליים. גם אם נכון שעצמאות כלכלית וחוסר תלות חשובים במצבי משבר, קיום ההתנהלות הכלכלית המשותפת בהפרדה כלכלית ובאמצעות חלוקת ההוצאות, סותר את העקרונות החשובים ביותר לזוגיות וקשרי משפחה מבוססי בטחון ואמון: השקיפות והשותפות, ואולי אפילו עלול לתרום להיווצרות משברים.

יסודות האמונה כי הפרדה כלכלית במשפחה חשובה ואפשרית מבוססים על הפחד שמשהו ישתבש והמשפחה תתפרק, או שיהיה בה משבר גדול של חוסר אמון. כאשר 30% מהזוגות מתגרשים, הפחד הזה איננו בלתי מבוסס. כאשר 40% מהנשאלים במחקר ענו כי הסתרה פיננסית במשפחה נחשבת בעינהם לגיטימית, הפחד הזה משקף צורך בסיסי של הגנה מפני פגיעה כלכלית עתידית.המענה לפחדים המבוססים האלה איננו בהפרדת ההתנהלות הכלכלית המאפשרת, בעת משבר, מצוקה או מבוכה, הסתרה ובגידה כלכלית . המענה הוא בחיזוק השותפות, בשיפור התקשורת על כל נושא ותקשורת הפיננסית במיוחד, במתן הערכה והוקרה, בכיבוד השונות, ביכולת לבטא תיסכול, חשש, דאגה ובקשה לשינוי ללא חשש מתגובה ביקורתית, מאשימה או מתריסה. שיח פתוח על כסף, על סדרי עדיפויות, על חשש ממחסור ועל שאיפה לשפע הוא אפשרי. אפשר להתחיל כשמבינים שכסף הוא רק משאב, אמנם מאוד חשוב, והניהול שלו דומה לניהול של כל משאב אחר שאנחנו יודעים לנהל מתוך נסיון ומתוך הבנת המטרות שלנו וכאשר זוכרים שבתוך משפחה יהיו הרבה דיעות והרבה צרכים, לעיתים מנוגדים, ובדרך כלל מוצאים יחד את הפתרון הנכון שאפשר גם לשנות במידת הצורך. כך גם אם החלטות פיננסיות – קבלו אותן יחדיו מתוך ראיית המטרות המשותפות והאישיות ומצאו את השפה ואת שביל הזהב שמתאימים לכם.

גם מאמרים אלו יכולים לעניין אותך:

כלי נגישות

יש לך שאלה?